Alliansens konvent – en studie i en misslyckad mediestrategi
Igår startade det som skulle bli ”Allians för Sveriges” återkomst efter några månaders tystnad och tillbakagång. På Norra Real samlades styrkorna – för första gången genomförde de fyra borgerliga partierna en gemensam samling av större mått. Pompa och ståt. Lycka och glädje. Gränslös enighet. Förhoppningarna var säkert stora på att de skulle få ett massmedialt genomslag. Bilden av fyra eniga skulle trummas ut.
Men något gick fel. Istället domineras mediebilden av en medarbetare vid det socialdemokratiska partikansliets förtalskampanj av Fredrik Reinfeldt. Allianskonventet som skulle ha varit en given första nyhet. Förpassades bort från löpsedeln. Hamnade långt bak i tidningen. I stället domineras mediebilden av socialdemokraternas hanterande av förtalskampanjen.
Frågan är varför detta blev en nyhet just nu? Vems är mediestrategin? Socialdemokraternas för att rensa ut liken ur garderoben och ta udden av konventet? Moderaternas för att få fokus på moderaterna istället för alliansen? Helt klart är att Alliansens strategi misslyckades. Fatalt.
Andra bloggar om: Fredrik Reinfeldt, Alliansen, förtalskampanj, socialdemokraterna
BjM