Åh så bra Mindpark!

Från och med idag och under de kommande 100 dagarna kan vi läsa om 100 händelser som påverkat medieutvecklingen sen år 2000. Briljant nutidshistoria för medieutvecklingen av högsta relevans och ett absolut måsteläsande för alla i kommunikationsbranschen!

Premiärpostningen dessutom skriven av Martin Jönsson vilket får mig att jubla! Det här kommer bli matnyttig läsning.

Smart där Jocke Jardenberg och alla andra i Mindparks bloggteam, vilken fantastisk draghjälp för medieutvecklingen det här kommer bli! Feel no pressure at all … Det är också briljant för att det är precis nu som det är angeläget att reflektera över vad rasande mycket som faktiskt också hänt de senaste nio åren. Det om något gör en manad att ta nya steg framåt!

De här bloggpostningarna borde diskuteras vid varje kaffebord inom vår bransch dagligen under dessa 100 dagar. För det är ju inte färdigt än, vi är ju mitt i utvecklingen och vi är alla delar av den. Det här förändrar ju vår verklighet och vårt vanliga pr-arbete också.

Tyck och tänk till, säg vad ni tror och tycker om medieutvecklingen såsom den beskrivs i Mindparks 100 dagar postningar. Var sedan med och rösta om i vilken rangordning de 100 stegen ska vara.  Komplettera gärna dessa tankar genom att även följa Same same but different som tagit nystart och skriver flitigt om mötet mellan gamla och nya medier. Komplettera sedan med t.ex. Spektrabloggen, Fredrik Strömbergs blogg Fredrik och medierna eller Mikael Zackrissons blogg om nätet på Veckans affärer där han ofta dunkar till med smarta mediereflektioner.

Just denna vecka kan ni ju också sätta Mindparks tankar i relation till SVDs bloggstafett om betalning på nätet som också startade i söndags.

Man ser. Det händer nu. Bigtime. Överallt. Med en spaning på vad som sägs och tycks här finns ingen anledning att inte börja tycka till och bidra. Alla pusselbitar ligger på bordet. Låt oss se hur det hela kan bygga samman.

Förra veckan skrev förresten Dagens Media om Jocke Jardenberg och Mindpark om hur lite som egentligen åstadkommits och vad det kostade ägarna. En kommentar publicerades sedan av Jardenberg i Dagens Media och på Jardenberg.se kom den självrannsakande postningen ”Har jag glömt att vara konstruktiv?

Kommentarerna var sedvanligt ”branschvänliga” och fick mig än en gång att fundera över hur ryggradslösa vi blir i branschmagasinens kommentarsfält. Förstår inte det där med anonyma skränande kommentarer  – anonymitet är feghet och med feghet åstadkommer man sällan något. Det blir ju som små arga tomma slag i luften. Passar därför på som lite motvikt att här publicera min rekommendation av Jardenberg på LinkedIn (ja, ja jag vet den borde uppdateras).

Joakim has one of Swedens sharpest brains. As simple as that.

As the CEO of Mindpark his vision, his passion, his thrive for continuous development is obvious. Mindpark is mainly, at this point, working to develop the Swedish morning paper industry in the new/digital media era. But Joakims brainpower and his passion can be used for many brilliant businessareas.

Joakim Jardenbergs goal to ensure the economic survival of a newspaper industry in a world that has come to rely more heavily on digital information channels can easily be applied to any industry facing the same need to develop in the coming years. The dedication to web based production and relevant business models can be applied to many coming large scale projects within any field of business.

Need to develop in the new/digital medialandscape? Trying to involve Joakim Jardenberg and Mindpark would be the best investment ever done. Go for it!

Disclaimer: Nej jag eller JMW har aldrig jobbat tillsammans i uppdrag med Jardenberg eller Mindpark, jag ingår inte i Mindparks bloggteam och hey Mindpark länkar inte ens till JMW  😉  och alla vet att vi kan tycka olika.

Jardenberg betyder mycket för mig i min yrkesutövning. Branschen behöver människor som piskar på oss alla att tänka bortom det vi gör i just denna sekund. Gjorde han inget på Mindpark? Men ”gört själv då” säger jag då. Frågorna som ställs och perspektiven som visas av Jardenberg hjälper oss alla att ta vårt eget ansvar för utvecklingen av vår bransch.

Bloggteamet på Mindpark puffar oss vidare och visar vad som hänt och vad som är möjligt. Visst är det stressande med någon som visar på vad som är möjligt och som vågar ifrågasätta traditionella strukturer. Jobbigast av allt är väl att bollen passas tillbaka till oss, att vi alla kan och bör göra något med den och inte bara sätta oss på den och stoppa spelet.

Vi måste alla vara nyfikna, förstå hur det nya medielandskapet förändrar vår verklighet och anpassa/utveckla våra tjänster efter det. Det gäller mediehus, politiska partier, intresseorganisationer, kommunikationsbranschen, företag och oss som individer. Nu.

/Brit Stakston

Till toppen