Inte bara Facebook… MySpace nu på svenska – men .se-adressen är tagen…
Idag lanseras alltså svenska MySpace med bl.a. välkomstfest på Södra Teaterns Kägelbana, klockan 19.30 för ”vänner” till svenska MySpace-gruppen. Till exempel DN berättar om lanseringen med en lång intervju i kulturdelen med grundarna av sajten. Igår i samma tidning fanns en intervju med Jamie Kantrowitz som ansvarar för den svenska varianten av MySpace.
Är det 1992-94 igen? Det är som om Internet-eran börjar om igen, med denna extrema feber som råder kring nätverkssajterna. Resan är lika spännande som den var för 15 år sen, men det är lite oväntat att nyfikenheten som nu finns bland nya grupper av annonsörer och användare också backas upp av media så till den milda grad. Det råder inte bara Facebook-feber utan nätverksepidemi.
Men tillbaks till MySpace, vi på JMW Kommunikation genomförde nyligen en undersökning som visade att MySpace ligger på 4:e plats över topp 5 sociala nätverk.
Sajtens starka koppling till den mer kreativa gruppen av unga nätverksanvändare är allmänt känd. Be it unga bloggare eller både oetablerade och etablerade artister så har de på MySpace hittat ett nätverk där de också rent grafiskt också haft störst möjlighet att visa upp sig och sin ”själ”. Robyn med full kontroll över sin egen skivkarriär med det egna bolaget och den engelska karriär hon gjort är ett klockrent svenskt exempel på en artist som strukturerat arbetet med MySpace som ett nav i sin marknadsföring. Via MySpace och ”personliga” meddelanden har vi fans kunnat följa hennes väg fram mot plats nummer 1 på Englandslistan nyligen.
Om kreativitet är förknippat med MySpace så kanske motsvarande nyckelord för Facebook är ”öppenheten”. Facebook upplevs också som mindre rörigt, dels för att det är färre annonser dels för att det inte finns så stora möjligheter att formge sin egen sida. En annan återkommande skillnad som nämns i amerikanska studier är att MySpace används mer av ”arbetarklass” och Facebook mer av högutbildade. Vilket kanske inte är underligt i USA med tanke på att just collegestudenter är den målgrupp som Facebook utvecklades för. Ingen motsvarande studie finns gjord i Sverige. Svenska användare känner säkert inte igen sig i den uppdelningen. Mycket här handlar om när i tid och i vilket sammanhang de olika nätverken introducerades och vem av mina vänner som först skickade en ”friend request”.
Det finns för mig ändå ett bakåtsträvande moment i att lansera ”nationella/lokala” versioner av ett verktyg som i sin själva essens handlar om att just inte fokusera på nationsgränser.
Så när kommer då Facebook på svenska? Det kanske underlättar och attraherar nya grupper av annonsörer att det finns svenska versioner av sajterna . . . men användarna kommer nog kräva mer än bara en översättning för att uppskatta och se ett mervärde i svenska versioner av något man använt sen länge.
Brit
P.S.
.se adressen är tagen av någon annan redan 1997, sociala nätverkssajten MySpace startades 2003. Så om den här mediala succén av den svenska lanseringen väcker en sömnig 60-talist så kanske han/hon väljer att gå till www.myspace.se och kommer då till ett företag som sysslar med PC-klientsäkerhet. Jag undrar hur många träffar de får de närmaste dagarna och om de uppvaktats av de amerikanska grundarna . . . det svenska MySpace-företaget skulle ha kunnat göra något roligt av det . . .
D.S.