Årets PR-flippar 2010 – hela listan

Som traditionen bjuder publicerar JMW årligen en helt subjektiv, ovetenskaplig och högst personlig tolkning av årets PR-flippar och floppar. Här kommer listan över 2010 års PR-flippar:

Årets media = Gammalmedia
De traditionella mediehusen formligen utklassade sociala medier i valrörelsen och under året har tv-kanalernas PR-avdelningar ägt löp efter löp och debatt efter debatt. Twitter och bloggar i alla ära men när det verkligen gäller har gammalmedia visat var skåpet ska stå.
Robyn, Botanique Brussel 13/10/10 - accreditatie http://www.indiestyle.be
Årets pop= Robyn
Sveriges coolaste popstjärna kan lägga ett riktigt succéår bakom sig. Ett smart skivsläpp anpassat för en klickbaserad marknad har hållit hennes musik aktuell under en lång tid. Robyn var Big i NY, gästade Gossip Girl och VMA på MTV. Allt på sina egna villkor. Respekt.

Årets läcka = Wikileaks
Ändrade förutsättningarna för både makthavare och journalistiken under 2010, vilket förutom de reella avslöjandena skapade en metadiskussion som kommer fortsätta länge. Vi kommer se många motsvarigheter till Wikileaks poppa upp runt om i världen.

Årets livsmedel= Korv
Korv är den nya surdegen. Korvstoppningskvällar med vänner och det finns inte en bistro som inte har korv på menyn. Utökat utbud av Salciccia hos ICA. Vad hettere… den riktiga korven är här för att stanna.

Årets teknik = IPad
Och så lyckas Apple ännu en gång ”sno” ett helt begrepp. Trots – eller möjligen tack vare – det faktum att få har en aning om vad ”paddan” är bra för, skapas sug. (Den kritiserade) utnämningen av surfplattan som Årets julklapp bidrog givetvis till hajpen. Dock är vi tveksamma till att surfplattan är guds gåva till medierna, som verkar ha en övertro på ny teknik.

Årets boksläpp = Strindbergs Stjärna av Jan Wallentin
Magnifik marknadsföring av medioker bok. Jan Wallentin blev mångmiljonär innan boken ens nått bokhandeln. Se och lär av Bonniers alla andra förlag – så gör man en Kepler.

Årets kulturhändelse = Fotografiska museet
Privata museer i Sverige brukar inte ha det så lätt. Och det lät inte alls lika kul som ett ABBA-museum men gedigen marknadsföring både i traditionella och sociala medier bäddade för framgång. Ett exempel är att man på Facebook hade över 35 000 vänner INNAN museet ens hade öppnats. Sedan starten i slutet på maj har man haft 250 000 besökare. Imponerande.

Årets TV = Så mycket bättre
En tv-serie som innehöll allt, utom intriger och sex. Lyckades under ett antal veckor toppa alla listor och löp. TV4-deltagarna Lill-Babs och Petter sjöng duett – i SVT, September blev folkkär, Plura befäste sin position som årets retro-rookie och din mormor nynnade plötsligt på Mikrofonkåt.

Årets sport = Zlatan
Näpp, det handlar inte bara om själva sportprestationen. Han omnämns oftare än Reinfeldt och Kungen tillsammans, är hela Italiens gunstling och får medieutrymme vad han än gör. Vi säger som Zlatan: Zlatan är Zlatan. Alltid en flipp.

Årets remake = Sverigedemokraterna
Det bär oss emot att ha SD på listan, men nog fan har de lyckats med kommunikationen. Skräckslagna har vi sett på när Jimmy Åkesson med flera oemotsagda har fått föra ut sitt budskap samtidigt som de gång på gång lyckats tysta de största rötäggen i partiet. Först på valnatten sprack den putsade fasaden. Tja-la-la-la-la-la…

Årets favorit i repris = Moderaterna i valet
Gediget arbete är en underdrift. Modern kommunikation i kombination med återvinnande av gamla affischer och motståndarens retorik är uppenbarligen ett framgångsrecept. Gör det himla svårt att stå i opposition. Nästan omöjligt verkar det som.

Årets kungliga flipp = Daniel och Viktoria
Ett sagobröllop som samtidigt – på något märkligt sätt – kändes både modernt och jämställt var perfekt regisserad PR för monarkin. Prins Daniel och hans pappa gjorde succé som talare och vann folkets hjärta. Viktoria var så vacker och klok att hon plötsligt framstod som det givna alternativet för Sverige i tiden.

Annat vi minns från 2010:
Vuvuzelas: Snabbt utkristalliserades två läger: de som ville förbjuda eländet (hur det nu skulle gå till) och de som hävdade att vi i väst ska sluta gnälla på lokala kulturyttringar. Hursomhelst: Vuvuzelas är det enda vi minns från VM.

Gillade pengarr: Almedalens drottning Gudrun Schyman och FI:s 100 000-kronors brasa gav dålig smak i munnen, men skapade publicitet över hela världen.

Eyjafjallajökul:
Hela världen lärde sig stava till (nåja) den isländska vulkanen när askmolnet lamslog flygtrafiken.

Keenan: Internetfenomenet Keenans version av Rihannas ”Only girl” är för alltid förknippad med honom. Att 50 Cent co-hostar hans video är – briljant.

Chilenska staten: Tog chansen, inte bara att rädda ett gäng instängda gruvarbetare, utan att fånga hela världens uppmärksamhet. Chile bubblar upp som nytt turistland.

Matkassar:
förvirringen är total men Lina, Eva och Karin har bra skjuts på sina matkassar. Trenden mot närodlat, hållbart och från grunden-matlagning faktiskt håller i sig och ökar. Den hemlevererade matkassen var den felande länken mellan surdegshipsters och husmorsskolan.

Daniel Adams Ray & Oskar Linnros: Snookgänget delade på sig och blev dubbelt så bra.

Tygkassar – Tok bags: plötsligt var de överallt, den fattiges reaktion på 70 000 kr handväskor.

/Björn Mellstrand

Till toppen